Als je in de bouwsector werkzaam bent, dan start op dit moment jouw ‘verplichte’ vakantie. Vier weken lang mag je genieten van je vrije dagen. De Bouwvak is begonnen! Dit houdt in dat de Nederlandse bouw grotendeels stil ligt.


BOUW – VAK 1) Vakantie van werknemers in de bouw 2) Vakantieperiode


Als ondernemer in de bouw krijg je dus tijd om te ontspannen en een stapje terug te doen.
Misschien vind je drie of vier weken vakantie wel wat lang, maar doe er je voordeel mee! In de bouwvak kun je namelijk heel wat op poten zetten voor het komende seizoen.

Hieronder lees je 4 tips die je helpen om na de bouwvak een frisse, ondernemende start te maken met je (bouw) bedrijf!


1. Ontspan (en krijg nieuwe ideeën)

 

Meestal is er een drukke periode voorafgegaan aan de bouwvak. Daarom is het geen straf om eerst eens te ontspannen. Of je nu werknemer bent of directeur van een (bouw) bedrijf, allemaal hebben we ontspanning nodig om goed te blijven functioneren.

Wist je dat wanneer je het meest ontspannen bent, er de meest geniale ideeën en creatieve oplossingen bovenkomen? Doe er je voordeel mee als je op je strandbedje ligt! (en zorg dat je een kladblok bij de hand hebt om je hersenspinsels op te schrijven! Je kunt trouwens ook de Wunderlist app downloaden)

Maar..wat moet je met nieuwe ideeën?
Ben je tevreden en loopt alles op rolletjes binnen jouw bedrijf? Wil je helemaal niet innoveren of nieuwe producten op de markt zetten?

Gooi dan je kladblok aan de kant en geniet van de vakantie!

Maar..stel, je wilt na de Bouwvak het liefst:

  • Een nieuw product ontwikkelen

  • Meer netwerken om nieuwe (potentiële) klanten te ontmoeten

  • Werknemers meer coachen en motiveren

  • Met concrete doelen aan de slag

    Pak dan je kladblok en schrijf mee!


Je hebt altijd een huidige situatie én een gewenste situatie.
De huidige situatie is bijvoorbeeld mijn tuin: die er prima uitziet, maar waar wel regelmatig onkruid moet worden weggehaald en gesnoeid moet worden. Zo blijft het een prima tuin.
De gewenste situatie is dat ik geen ‘prima’ tuin, maar een mooie tuin wil. Mijn gewenste, mooie tuin heeft een nieuw terras én een houten overkapping. Om mijn tuin nog mooier te maken moet ik dus een to-do lijst maken én aan de slag.

Voor jouw bedrijf, groot of klein, is dit niet anders. Denk eerst na over de huidige situatie en daarna over de gewenste situatie. Wat wil jij na de vakantie op poten zetten om je bedrijf nog succesvoller en/of aangenamer voor je werknemers te maken?

Tip: Blijf trouwens lekker liggen op je strandbedje, want je hebt nog 3 weken om alles op te schrijven.


2.  Doelen stellen (kijk vooruit voor meer succes)

Als je ontspannen bent en nagedacht hebt over de gewenste situatie van je bedrijf, dan kun je verder met een plan van aanpak.

Wat wil je bereiken het komende half jaar? Wat heb je daarvoor nodig? Wie kun je daarvoor inzetten? Wat moet er veranderen?
Je kunt niet voorspellen wat dit jaar je zal brengen. Je kunt wel de kansen vergroten dat het zo zal lopen als jij voor ogen hebt.


3. Maak een tevreden-werknemers-plan (en wees oprecht geïnteresseerd)

 

1 op de 9 Nederlanders wil een andere baan. En de helft een andere functie. Hoe zorg je dan dat je je personeel niet kwijt raakt? – MKB Nederland

 Hoe hou jij je werknemers tevreden? Wat doe jij aan teambuilding én motivatie?Je hebt nu de tijd om een plan te maken voor een gemotiveerd én enthousiast team. Na de Bouwvak begint er weer een nieuwe periode. Plan voor het komende half jaar teamuitjes/ borrels/barbecues om elkaar beter te leren kennen en om de sfeer onderling te bevorderen.

Tip: Organiseer (of laat organiseren!) het eerste team-moment op een middag of avond in de eerste weken na de vakantie.

Iedereen is nog uitgerust en jij kunt gelijk deze gelegenheid aanpakken om jouw bedrijfsvisie en speerpunten voor het komende seizoen te presenteren. Werknemers willen ook graag weten wat jouw doelen zijn, en wat zij daarin kunnen betekenen. Wees concreet en duidelijk.

Geef werknemers vrijheid en verantwoordelijkheid. Besef dat zij meestal meer gespecialiseerd zijn in de taken die je ze geeft dan jij. Als jij hen een opdracht geeft kunnen ze dat meestal zonder problemen zelf. Mét een goed eindresultaat. Laat zien dat jij als leider/directie vertrouwen in hen hebt. En vergeet niet dit ook af en toe uit te spreken.

Tip: Laat werknemers hun ideeën of wensen ook eens op papier zetten. Maak een plek waar deze ideeën verzamelt kunnen worden en kijk wat je kunt realiseren om jouw bedrijf tot een fijne werkplek voor je collega’s te maken!

Sommige collega’s willen waarschijnlijk alleen maar een nieuwe plantje op hun bureau. En als ze een palmboom willen? …dan zet je toch gewoon een palmboom neer?!


4. Verdiep je in je branche (en ontdek waar kansen liggen)

 

Als je wilt uitblinken tussen alle (bouw)bedrijven is het belangrijk dat je een uniek product of dienst aan kunt bieden. Waarschijnlijk heeft jouw bedrijf al producten/diensten op de markt waardoor jij je kunt onderscheiden.
Voordat je je gaat specialiseren, is het van belang dat je weet wat de klanten in jouw branche willen. Vragen die je kunt stellen zijn: Wat speelt er? Wat willen mijn klanten? Zijn er al bedrijven die in die behoeften voorzien? Hoe kan ik hierop inspelen en mijn bedrijf goed op de kaart zetten?

 

Je hebt nu de tijd om rustig te lezen over de ontwikkelingen in jouw branche.
Hieronder vind je online nieuws uit de bouwsector.

Bouwend Nederland
Bouwwereld
CoBouw
DeMercuur // nieuws

Nu.nl // bouwsector
MKB Nederland // nieuws

Tip: Wees actief op Social Media. Op verschillende platforms (LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram) ontmoet je ‘collega-bouwers’ of ontwikkelaars. Lees wat er speelt en reageer. Zo kun je op een snelle manier ontwikkelingen in de bouw volgen!


Een goede, ontspannen (ondernemende) bouwvak gewenst!