Misschien denk je bij technologie aan zelfrijdende auto’s óf aan een witte robot die bepaalde taken voor je uitvoert.

Natuurlijk zijn bovenstaande voorbeelden technologie, maar waarschijnlijk doe je als ondernemer meer met technologie dan je denkt!
Wat is technologie eigenlijk precies én wat heb je er aan in jouw bedrijf?

tech·no·lo·gie 1. de leer van mechanische hulpmiddelen

(Van Dale)

Veel gebruikte synoniemen voor technologie zijn ‘kennis’ en ‘innovatie’. Die woorden zijn afgeleid van de Griekse betekenis van het woord technologie: Vakmanschap en betekenis.

Technologie is nodig om nieuwe oplossingen en producten te ontwikkelen. Daarom is technologie zo verbonden aan innovatieve bedrijven. Misschien denk je dat technologie niet toe te passen is in jouw bedrijf. Maar niets is minder waar. Ook jij kunt technologie gemakkelijk toe passen om nieuwe doelen te bereiken. Als je onderstaande quote leest van Technisch Werken, dan lees je drie belangrijke woorden voor jouw eigen onderneming.

1. Ontwikkeling
2. Doelstellingen
3. Systeem

Technologie is het systeem waarbij wetenschap en kennis doelgericht worden gebruikt voor de ontwikkeling van innovatieve methodes, organisatievormen en technieken om aan bepaalde fysieke en niet-fysieke doelstellingen te voldoen

Als ondernemer wil je dat je bedrijf groeit. Het liefst zie je dat nieuwe ontwikkelingen zorgen voor resultaat en daarom stel je doelen. Jouw doelstellingen kunnen mede worden bereikt met de inzet van nieuwe technologie.

Hieronder 5 x technologie voor jouw bedrijf
(en waarschijnlijk ontdek je dat je al veel met nieuwe technologie doet!)


1. C L O U D

De ‘cloud’ (online opslag van gegevens) is een ideale verzamelplek voor al je documenten, foto’s en bestanden. Werken ‘in de cloud’ maakt het eenvoudig om bestanden te delen met je team. Geef je toegang tot het bewerken van documenten, dan maakt dit het aanpassen van werkmateriaal heel makkelijk. Apps zoals OneDrive, Google Drive of Icloud zijn middelen om je gegevens online op te slaan en te delen.

Voor wie? Voor ondernemers die veel onderweg zijn, op afstand werken, geen vaste werkplek hebben of regelmatig bestanden willen delen met opdrachtgevers óf collega’s.
Bij welke innovatie past dit? Als jij wilt dat jij en/of je team flexibeler wordt in het uitvoeren van bedrijfsactiviteiten dan past werken ‘in de cloud’ goed bij je nieuwe doelstelling. Voordeel is dat je ook op je mobiele telefoon of tablet kunt inloggen.

2. M O B I E L

De komst van smartphones heeft de manier van werken helemaal op zijn kop gezet. Denk maar aan de enorme hoeveelheid apps die je kunt downloaden. Ook aan de kant van de klant is er veel veranderd met de komst van mobiel internet.
Klanten willen dat websites snel laden, dat ze makkelijk kunnen vinden waar ze naar zoeken en dat ze eenvoudig contact kunnen maken met bedrijven. (bijv. de klantenservice)

Hoe speel je als bedrijf hier op in?
Maak nieuwe doelstellingen op het gebied van klantgerichtheid. Hoe kun je optimale klantenservice bieden en wat past bij jou als ondernemer?
Welke technologie past hierbij?
1. Een technologie die er voor zorgt dat je goed bereikbaar bent. Denk aan een bedrijfs – Whats App of Messenger. Dit is eenvoudig op je bedrijfswebsite te implementeren)
2. Gebruik maken van mobiele apps. Lees hier meer over slimme applicaties voor ondernemers
 

3. B I G  D A T A

Voor wie? Voor ondernemers en bedrijven die meer inzicht willen in hun klantgegevens en als doelstelling hebben om meer te bouwen aan relaties, betrokkenheid en klantwerving.
Wat voor technologie? Maak gebruik van goede CRM – technologie (binnenkort een artikel over CRM!)
Bedrijven die klantgegevens weten om te zetten in bruikbare inzichten, bouwen aan relaties die leiden tot meer werving, betrokkenheid en loyaliteit.

4. O N L I N E  P L A T F O R M

Als bedrijf kun je er voor kiezen om gebruik te maken van een online platform. Dit kan een eenvoudige Facebook pagina zijn die gekoppeld is aan je bedrijfswebsite óf een eigen platform waar je vraag en aanbod aan elkaar koppelt.
Je ziet dat steeds meer merken (lees: Jouw bedrijf! ) klanten ook op een meer emotionele, sociale manier aan zich binden.
Grote en kleine merken zetten online platforms in om zo optimaal gebruik te maken van hun netwerk

Voor wie? Voor ondernemers en bedrijven die willen werken aan klantenbinding en waarvan hun uiteindelijke doel is: iets verkopen/product afnemen. Het maakt niet uit of dit nu superfood, schoenen of servicediensten zijn.
Welke online platforms kun je inzetten?
Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest
Tip: Bedenk waar jouw klanten ‘rondhangen’!
Kies dan 1 of 2 platforms waarvan jij denkt dat daar de meeste volgers voor jouw bedrijf zitten.

5. V I R T U E L E   A S S I S T E N T I E

Versterk je bedrijf met virtuele assistentie.
Dit is ondersteuning op maat voor jouw bedrijf en door het gebruik van nieuwe technologie heel makkelijk in te zetten. Je huurt iemand (flexibel) in voor taken waar jij niet aan toe komt. Door het werken in de Cloud heeft jouw persoonlijke assistent toegang tot documenten die van toepassing zijn op jullie samenwerking
Persoonlijk contact kan natuurlijk via de telefoon, mail of whats app, maar ook door gebruik te maken van Skype of Google Hangout. Zo zet je nieuwe technologie eenvoudig in voor het verbeteren van je bedrijfsresultaat.